Czego szukają polscy pracownicy?

Negocjują warunki, szukają miejsca pracy, które zapewni więcej możliwości, świadomie podejmują decyzję o zmianie zatrudnienia – pracownicy są coraz bardziej aktywnymi uczestnikami rynku pracy. Sprzyja temu nie tylko niskie bezrobocie, ale także zmiana mentalności pracowników, którzy nie przywiązują się do jednego pracodawcy. Atmosfera w firmie, a także możliwości rozwoju i benefity – to trzy główne czynniki, na które zwracają uwagę.
Jak wynika z 29. edycji sondażu realizowanego przez Instytut Badawczy Randstad, zaledwie 23 proc. Polaków obawia się utraty dotychczasowego stanowiska. Rzadziej niż do niedawna mówimy o zmianach zawodowych. Prawie 80 proc. Polaków deklaruje, że jest usatysfakcjonowana wykonywaniem obecnej pracy. Jeśli już podejmują decyzję o zmianie to coraz częściej przechodzą do innej firmy z własnej inicjatywy i dlatego, że oferta nowego pracodawcy była lepsza. Co drugi badany podaje właśnie taki powód rotacji – jeszcze nigdy w historii badania ten czynnik nie był tak często wymieniany przez respondentów.
Zadowoleni!
Większość polskich pracowników przyznaje, że jest zadowolona z obecnego stanowiska pracy i jedynie 27 proc. badanych zmieniło miejsce zatrudnienia w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku. Tak niskiego poziomu rotacji na rynku pracy nie odnotowano od blisko 4 lat – w najnowszej edycji badania „Monitor Rynku Pracy” firmy Randstad wskaźnik rotacji polskich pracowników był niższy niż europejska średnia.
Jak przyciągnąć talenty?
Obecne warunki na rynku pracy sprawiają, że pracownicy mogą wybierać spośród wielu ofert, a pracodawcy stają przed nie lada wyzwaniem, jakim jest przyciągnąć i zatrzymać najlepszych specjalistów. Od czterech lat jako główny powód rotacji Polacy wskazują lepsze warunki pracy w nowym miejscu zatrudnienia. W dzisiejszych czasach nie da się konkurować o pracownika jedynie atrakcyjnym wynagrodzeniem – wynika z badania Ipsos przeprowadzonego dla firmy finansowej Wonga. Na co poza aspektem finansowym zwracają uwagę Polacy? Dla ponad 60 proc. respondentów najważniejsza jest atmosfera, jaka panuje w firmie. Z kolei dla 41 proc. respondentów ma znaczenie to, czy przedsiębiorstwo troszczy się o rozwój pracowników. Podnoszenie kwalifikacji kadry pracowniczej to inwestycja, która przynosi zwrot w postaci większej efektywności oraz lepszego rozwoju całej firmy. Przy zmianie miejsca zatrudnienia 35 proc. pracowników poza finansami bierze pod uwagę fakt, czy firma oferuje benefity dla swoich pracowników, takie jak opieka medyczna czy karnety na siłownię oraz możliwość dostępu do wydarzeń o charakterze kulturalnym.
Prestiż firmy ma znaczenie
Wybierając przyszłego pracodawcę poza aspektami związanymi ściśle z samym pracownikiem, Polacy biorą pod uwagę także renomę firmy. Jak przyznaje co piąty ankietowany, przeglądając ogłoszenie o pracę, zwraca uwagę na markę przedsiębiorstwa lub opinie na jego temat w kanałach social media. Przyjacielska atmosfera w miejscu pracy oraz dobre relacje na linii pracodawca–pracownik oraz ze współpracownikami mają kluczowe znaczenie dla aktywnie poszukujących pracy.
- VanityStyle
- 10 listopada, 2017
- 0 Comment