Benefity inne niż wszystkie – wyróżnij się!

Benefity inne niż wszystkie – wyróżnij się!

Choć obecnie na rynku pracy dostępnych jest wiele atrakcyjnych ofert zatrudnienia, to znaczny odsetek firm doświadcza niedoboru specjalistów i boryka się z trudnościami w pozyskaniu i zatrzymaniu talentów. Malejąca stopa bezrobocia to ogromna szansa dla organizacji, aby zwiększyć zatrudnienie i rozwinąć biznes. Ale aby zwrócić uwagę potencjalnych pracowników, nie wystarczy już tylko stworzenie ogłoszenia, należy się wyróżnić spośród dostępnych ofert pracy, a najlepiej zrobić to za pomocą oryginalnych benefitów.

Dziś systemy pozapłacowe są standardem. Aplikujący kandydaci nie zastanawiają się, czy pracodawca oprócz wynagrodzenia zapewnia bonusy, tylko jakie. Szukając nowego miejsca pracy, oprócz wymagań i opisu stanowiska, potencjalny pracownik zainteresowany jest informacjami o dodatkach, które pracodawca jest w stanie mu zagwarantować. Benefity są uznawane za istotne narzędzie budujące lojalność wobec pracodawcy i zapobiegające nadmiernej rotacji pracowników. Stanowią one atut w budowaniu wizerunku pracodawcy.

Stale rosnące wymagania

W większości polskich firm standardem są świadczenia pozapłacowe typu podstawowy pakiet opieki medycznej oraz karta sportowo-rekreacyjna (np. FitProfit & FitSport). Ponad połowa pracodawców w ramach oferty benefitowej zapewnia narzędzia pracy (laptop, telefon), z których pracownicy mogą korzystać również w czasie wolnym. Coraz częściej docenianymi świadczeniami są ubezpieczenie na życie, szkolenia i dofinansowanie dodatkowej edukacji. Pracownikom zależy także na elastycznych godzinach pracy i możliwości pracy zdalnej. Dopasowane do potrzeb pracownika benefity odgrywają coraz większe znaczenie w strategii employer brandingowej firm. Ale nie można spocząć na laurach. Coraz więcej polskich pracodawców chce podążać wzorem zagranicznych przedsiębiorstw – w końcu to one wiodą prym w kwestii podnoszenia satysfakcji pracownika – tworząc w miejscu pracy oryginalne przestrzenie na użytek osób zatrudnionych, m.in. sale relaksu, siłownie czy żłobki.

Dobre samopoczucie i zadowolenie pracowników

Godnym pochwały trendem, który na względzie mają pracodawcy, jest koncentracja firm na zdrowiu oraz dobrym samopoczuciu pracownika. Lepsze samopoczucie i dobry stan zdrowia to prosty krok do zmniejszenia absencji chorobowych. Dlatego też pracodawcy coraz częściej oferują zdrowe przekąski oraz dbają o well-being pracowników, zapewniając bezpłatne masaże i ćwiczenia w miejscu pracy, konsultacje dietetyka czy szkolenia z redukcji stresu. Oprócz dbania o zdrowe nawyki żywieniowe i umiejętność relaksowania się, pracodawcy zwracają uwagę też na kondycję fizyczną swoich podwładnych (karty sportowo-rekreacyjne to jeden z najczęściej oferowanych benefitów).

Pracodawcy starają się również elastycznie podchodzić do kwestii godzin pracy, tak aby zapewnić pracownikom możliwość pogodzenia obowiązków służbowych z prywatnymi. Fakt, że jest to szczególnie ważne z punktu widzenia osób zatrudnionych, potwierdzają wyniki badań Hays Poland, z których wynika, że możliwość pracy zdalnej jest pożądana przez ponad połowę pracowników. Obustronne korzyści (dla pracownika i pracodawcy) przynosi dbałość o rozwój i doskonalenie umiejętności kadry. Oprócz dofinansowania do edukacji i firmowych szkoleń, idąc o krok dalej, pracodawcy organizują w miejscu pracy tzw. akademie, w których prowadzone są zajęcia zorientowane na podnoszenie kompetencji zawodowych.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Hays Poland oferowane przez firmę benefity nie zawsze pokrywają się z oczekiwaniami i potrzebami pracodawców. Głównym winowajcom jest zła komunikacja, a często nawet jej brak, na linii pracodawca – pracownik. Osoby zarządzające nie przykładają należytej uwagi do monitorowania satysfakcji z oferty pozapłacowej. A ilu pracowników, tyle potrzeb – dlatego istotne jest budowanie oferty świadczeń na podstawie indywidualnych potrzeb. Przymierzając się do pozyskania nowych pracowników, firmy powinny skupić się na wszystkich obszarach, które z perspektywy kandydata będą świadczyć o atrakcyjności oferty.