Savoir-vivre w biznesie

Kierowanie się zasadami savoir-vivre w biznesie jest jednym z elementów, które determinują budowanie pozytywnych relacji z ludźmi i rozwój kariery zawodowej. Wygląd, zachowanie i wszystkie związane z nimi elementy wpływają na to, jak postrzegają nas osoby z naszego otoczenia. Znajomość zasad zachowania się w relacjach biznesowych pomoże w trafnym poprowadzeniu ścieżki kariery zawodowej, zapewni możliwość awansu, znalezienie pracy z lepszymi perspektywami czy umożliwi nawiązanie nowych relacji biznesowych. Oto kilka najważniejszych reguł biznesowego savoir-vivre:

  1. Punktualność

Chcesz zrobić dobre wrażenie podczas spotkania? Nie zepsuj swojej reputacji jeszcze zanim na nie dotrzesz. Spóźnienie jest traktowane jako wyraz braku szacunku wobec osób uczestniczących w zebraniu. Dbając o punktualność, musisz zarezerwować więcej czasu na dojazd niż zazwyczaj. Nieprzewidziane zdarzenia potrafią zniweczyć nawet dokładnie przemyślany plan drogi. Odpowiedni zapas czasowy zapewni Ci spokój oraz zagwarantuje, że dotrzesz do celu zanim w umówionym miejscu pojawi się druga strona rozmowy. Jeżeli jednak nie uda Ci się dotrzeć punktualnie, powinieneś z odpowiednim wyprzedzeniem powiadomić swojego rozmówcę o  spóźnieniu.

  1. Dress code

Strój stanowi odzwierciedlenie nie tylko naszej osoby, lecz także buduje wizerunek firmy, którą reprezentujesz. Pamiętaj, że dobre wrażenie możesz zrobić tylko raz, a pierwsza ocena potrafi zapaść w pamięci na długo. Aby osiągnąć sukces zawodowy oraz zbudować trwałe relacje biznesowe, niezbędnym elementem jest stosowanie się do zasad dress code’u. Większość firm wymaga od swoich pracowników profesjonalnego wyglądu, szczególnie w przypadku osób zajmujących się obsługą kontrahentów. Standardowy męski strój biznesowy składa się z koszuli z kołnierzykiem, dobrze skrojonej marynarki, skórzanych butów oraz eleganckich spodni lub dżinsów w ciemnym kolorze i o klasycznym kroju. Strój do pracy w wersji dla kobiet powinien zawierać spódnicę w długości do kolan, rajstopy (niezależnie od pory roku), nieprześwitującą bluzkę wykonaną z dobrej jakości materiałów w stonowanym odcieniu, klasyczne buty o obcasie dostosowanym do sylwetki oraz torebkę bez ozdób i z niewielkim logo producenta.

  1. Mowa ciała

Język ciała to znakomite źródło odczytywania emocji, przewidywania przyszłych reakcji oraz intencji danej osoby. Warto poznać zasady mowy ciała, aby móc je kontrolować. Wiedza na ten temat szczególnie przydatna jest podczas spotkań o charakterze biznesowym, np. negocjacji z inwestorami czy rozmów o pracę. Oto kilka wskazówek dotyczących języka ciała:

  • Staraj się utrzymywać kontakt wzrokowy – świadczy on o zainteresowaniu tematem;
  • Moduluj ton swojego głosu – zakomunikujesz w ten sposób, że jesteś zainteresowany danym problemem;
  • Zachowaj postawę ekspansywną – jeżeli chcesz dowieść swoich predyspozycji przywódczych;
  • Nie unoś brwi – ten gest może być oznaką dyskomfortu;
  • Nie krzyżuj rąk lub nóg – przeważnie odczytywane jest jako oznaka sprzeciwu oraz małej otwartości.
  1. Zasady hierarchii

Biznesowy savoir-vivre w sytuacji powitań na stopie relacji służbowych nie uznaje kryterium płci ani wieku. Ogólnie przyjęta zasada wskazuje, że pierwsza wita osoba zajmująca niższe stanowisko. Sam gest podania dłoni jednak może być zainicjowany jedynie przez przełożonego. Pamiętaj, że w sytuacji spotkania biznesowego te wytyczne się zmieniają – klient otrzymuje przywilej wyższości. W przypadku osób zajmujących porównywalne stanowiska, obowiązują zasady dotyczące spotkań towarzyskich. Przywitanie poprzez podanie ręki inicjuje kobieta lub osoba starsza.

  1. Rozmowy biznesowe

Biorąc udział w spotkaniu biznesowym, poświęć całą swoją uwagę rozmówcy. Postaraj się, żeby nic nie zakłóciło ważnych rozmów. Jeżeli nie oczekujesz na pilny telefon, najlepiej go wycisz lub wyłącz. W przeciwnym wypadku uprzedź rozmówcę o takiej sytuacji i przełącz urządzenie w tryb wibracji. Odbierając telefon w służbowej sprawie koniecznie przedstaw się, podaj nazwę firmy, w której pracujesz oraz zajmowane stanowisko. Kieruj się uprzejmością, nie przerywaj rozmówcy i mów spokojnym tonem głosu. Mów krótko i konkretnie, określając celnie temat, w sprawie którego się kontaktujesz. Na koniec rozmowy podsumuj ją i przekaż rozmówcy najważniejsze wnioski.

  1. Prywatne sprawy zostaw w domu

Jeżeli chcesz być traktowany poważnie, oddziel życie prywatne od zawodowego. Osoby, które nie przekazują prywatnych informacji są postrzegane jako profesjonalne, odpowiedzialne i budzą zaufanie. Dyplomacja i powściągliwość to ważna zasada w biznesowym savoir-vivre.