Najbardziej pożądane świadczenia pozapłacowe

Najbardziej porządane świadczenia pozapłacowe

Podstawowe wynagrodzenie, renoma, którą cieszy się firma czy dobra atmosfera pracy nie zawsze wystarczają, by dostatecznie zmotywować pracownika. Odpowiedzią na potrzeby wielu z nich są świadczenia pozapłacowe, po które coraz chętniej sięgają pracodawcy. Które z benefitów cieszą się największą popularnością?

Pracownicy chcą zadbać o zdrowie

Jak wynika z raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2015 roku”, opracowanego przez Sedlak & Sedlak, głównym obszarem, który obejmują pracownicze benefity jest opieka zdrowotna – 48% pracowników może liczyć na opiekę medyczną w podstawowym zakresie, natomiast o 3% mniej na bezpłatne wizyty u lekarzy specjalistów. W czołówce plasują się także świadczenia pozapłacowe związane ze spotem i rekreacją (45,7%).

Badanie dowodzi też, że pracodawcy dobrze rozpoznają potrzeby swoich podwładnych – najbardziej pożądanymi świadczeniami są specjalistyczna opieka medyczna (51%) oraz karnety na siłownie i do klubów fitness (28%). W przypadku programów oferowanych przez VanityStyle, czyli kart sportowych FitProfit i FitSport, pracownicy zyskują bezpłatny wstęp do ponad 3,5 tysiąca różnorodnych obiektów znajdujących się na terenie całej Polski. Trzecim najatrakcyjniejszym benefitem okazał się samochód służbowy do użytku prywatnego, które wymieniła niespełna ¼ respondentów.

Dla kogo świadczenia pozapłacowe?

Świadczenia dodatkowe otrzymuje 68% polskich pracowników. Wspomniany odsetek jest jednak bardzo zróżnicowany, biorąc pod uwagę wielkość przedsiębiorstwa, w którym są oni zatrudnieni. W mikroprzedsiębiorstwach (do 9 osób) na benefity może liczyć zaledwie 31% pracowników. Wraz ze wzrostem liczebności kadr rośnie również odsetek pracowników, którzy korzystają z benefitów – w małych firmach (10-49 pracowników) wynosi on 52%, w średnich (50-249) 69%, a w dużych (250-499) i wielkich (powyżej 500) sięga powyżej 80%.

Miesięczna wartość pakietu socjalnego rzadko przekracza 400 złotych – w połowie przypadków wynosi mniej niż 200 zł, a w 24% od 201 do 400 zł. Wspomniana wartość przekracza 600 zł tylko u 15% respondentów. Co ciekawe, większość pracowników jest skłonna dopłacać do benefitów (69%), ale tylko do pewnej kwoty – dla 2/3 z nich barierą jest 100 zł, zaś kolejne 26% nie zamierza przekraczać 200 zł.

Kierownicy też lubią benefity

9 na 10 Polaków piastujących stanowisko kierownicze uważa, że benefity pozapłacowe są istotne i wpływają na poziom zadowolenia z pracy – donosi raport „Motywacje Menadżerów 2016”. Podobnie jak w przypadku ogółu pracowników, najpowszechniejszym świadczeniem pozapłacowym wśród menadżerów jest opieka medyczna (78%). Kolejne pozycje pokazują jednak, że mogą oni liczyć na więcej niż szeregowi pracownicy – 74% kadry kierowniczej może liczyć na służbowy samochód, 66% na dodatkowe szkolenia, a połowie z nich przysługuje zwrot kosztów kształcenia. Wspomniane świadczenia mają związek z chęcią rozwoju zawodowego, którą deklaruje 2 na 3 menadżerów.

Motywacja za oceanem

Sondaż przeprowadzony przez serwis Glassdoor.com dowodzi, że sytuacja pracowników pod różnymi szerokościami geograficznymi potrafi być bardzo zbliżona. Amerykańscy respondenci, tak samo jak polscy, wskazali opiekę medyczną jako najpopularniejsze świadczenie pozapłacowe. Kolejne miejsca zajęły programy rozwojowe, zwrot kosztów poniesionych na edukację oraz karty wstępu do obiektów sportowych.