Magia talentów, czyli jak zdobyć, zatrudnić i zatrzymać właściwych ludzi w firmie

Specjaliści na rynku pracy to towar deficytowy. Na pytanie o zawody i specjalności, w których rządzi rynek pracownika, firmy rekrutacyjne odpowiadają: niemal wszystkie. Odległym wspomnieniem stały się czasy, kiedy to pracodawcy rozdawali karty. Teraz na pierwszym miejscu są pracownicy i ich potrzeby. A jak wskazują badania Hudson i Great Digital, aż 35 proc. zatrudnionych nie jest zadowolonych ze swojego miejsca pracy i poważnie myśli o zmianie. Co więcej, poszukiwanie nowego zajęcia rozważa także 45 proc. badanych, którzy deklarują ogólne zadowolenie z obecnego zatrudnienia.
Ponad połowa ankietowanych planuje zmienić miejsce zatrudnienia z powodu braku możliwości rozwoju w obecnej firmie. 45 proc. jest niezadowolonych z wysokości wynagrodzenia oraz otrzymywanych świadczeń dodatkowych, a 41 proc. chce odejść z powodu złej atmosfery panującej w firmie. Głównymi czynnikami, które biorą pod uwagę osoby poszukujące nowej pracy, jest dobre wynagrodzenie, lokalizacja biura, możliwość rozwoju lub awansu, a także atmosfera. To istotna wskazówka dla pracodawców.
Co ma znaczenie?
Aż 65 proc. polskich pracowników przyznaje, że główną motywacją do zmiany pracy są właśnie pieniądze – wynika z badania przeprowadzonego przez Monster Polska. Na drugim miejscu znalazła się gwarancja dobrych relacji między członkami zespołu (56 proc. osób biorących udział w badaniu). Do zmiany miejsca pracy Polaków skłania także możliwość rozwoju zawodowego (37 proc.), interesujące obowiązki (25 proc.) oraz ciekawe wyzwania zawodowe (18 proc.). Dla 15 proc. pracowników istotne są elastyczne godziny i możliwość pracy zdalnej oraz łatwiejszy i krótszy dojazd do biura.
Kiedy zapada decyzja o zmianie…
Jak się okazuje, aż 43 proc. polskich pracowników uważa, że ich wynagrodzenie jest zbyt niskie w kontekście stanowiska i wykonywanych obowiązków. 34 proc. badanych ma wątpliwości, czy wysokość ich comiesięcznej pensji jest odpowiednia. Jedynie 21 proc. pracowników jest pewnych, że ich zarobki są adekwatne do stanowiska i obowiązków, a 3 proc. odpowiadających uważa, że zarabia za dużo. Niezadowolenie większości pracowników w kwestii wynagrodzenia jest główną przyczyną podjęcia decyzji o zmianie pracy. To niezwykle istotne, biorąc pod uwagę, że prawie połowa pracowników (48 proc. badanych) uważa, że najszybszym rozwiązaniem do podniesienia zarobków jest właśnie zmiana pracodawcy. Rozważając oferty potencjalnych pracodawców, kandydaci zastanawiają się nad korzyściami w nowym miejscu pracy – wynagrodzeniem, benefitami, możliwością rozwoju oraz ile czasu będą musieli przeznaczyć na dojazd do nowego biura. Niemniej jednak 35 proc. uważa, że warto negocjować warunki zatrudnienia z obecnym szefem, a 21 proc. wskazała, że podwyżka będzie równoznaczna z wykazaniem chęci rozwoju kariery w obecnym miejscu pracy. Część badanych myśli o znalezieniu zatrudnienia poza granicami kraju (15 proc.), a 12 proc. ma w planach założenie własnej działalności.
Jak zdobyć, zatrudnić i zatrzymać!
Atrakcyjna oferta pracy to główna broń pracodawcy w walce o najlepszych specjalistów – odpowiednio wysokie wynagrodzenie, elastyczna oferta benefitowa oraz przyjazność firmy wobec pracowników. A jak dbać o obecnych zatrudnionych? Po pierwsze, utrzymywać wysoki poziom ich zaangażowania, co przekłada się na efektywność pracy. Po drugie, stworzyć przyjazne miejsce pracy w oparciu o zebrane od pracowników informacje, dzięki czemu można ograniczyć nadmierną rotację. Po trzecie, zadbać o pozytywne doświadczenie pracowników z firmą – ludzie chcą pracować w przedsiębiorstwach, w których głos pracowników jest istotny dla przełożonych, a takie podejście zwiększa potencjalną atrakcyjność pracodawcy.
- VanityStyle
- 16 marca, 2018
- 0 Comment