Jak być bardziej efektywnym

SJak być bardziej efektywnym

Pracownik to ważny element każdego przedsiębiorstwa. Im jest bardziej efektywny, tym lepsze wyniki osiąga firma. Choć zwykle pojęcie efektywności w kontekście pracy wiążemy z wiedzą i doświadczeniem danej osoby, to tymczasem w dużej mierze jest ona zależna od naszego odpoczynku, odżywiania, radzenia sobie z nadmiarem obowiązków i presją czy od umiejętności skupienia się.

 Jak wskazują wyniki badania Human Power, w byciu efektywnym pomaga:

  • świadomość wykorzystywania swojego potencjału i umiejętności,
  • poczucie wykonywania rzeczy istotnych,
  • ustalanie priorytetów na dany dzień,
  • prowadzenie regularnego, uporządkowanego trybu życia (stałe pory kładzenia się spać i budzenia),
  • regularne i zbilansowane posiłki.

Czynnikami, które negatywnie wpływają na efektywność, są:

  • odczuwanie zniechęcenia i niepokoju,
  • poczucie, że wykonywane zadanie nie jest istotne,
  • przynoszenie obowiązków zawodowych do domu,
  • zbyt mała liczba godzin snu,
  • niezdrowa dieta (spożywanie produktów typu fast food, nadużywanie cukru, picie napojów gazowanych),
  • brak aktywności fizycznej, która pomaga w koncentracji i walce ze stresem.

Jak być efektywnym?

Aby mieć więcej energii do działania:

  1. Wysypiaj się – osoby, które śpią mniej niż 7–9 godzin, dopadają spadki nastroju, irytacja i zniecierpliwienie, szybciej się denerwują, są mniej odporne na stres, mają kłopoty z koncentracją uwagi, są mniej kreatywne i częściej chorują.
  2. Zdrowo się odżywiaj – jedz zbilansowane posiłki co 3 godziny – regularna i wartościowa dieta podnosi efektywność działania nawet o 20 proc.! Unikaj głodzenia się, to ono powoduje, że sięgasz po słodzone napoje i słodkie przekąski, dające szybki zastrzyk energii, ale w konsekwencji powodujące senność.
  3. Nawadniaj się – odwodnienie na poziomie zaledwie 1 proc. powoduje obniżenie sprawności fizycznej i umysłowej, a utrata płynów na poziomie 5 proc. masy ciała ogranicza wydajność pracy o 30 proc. Pij wodę!
  4. Rób sobie przerwy w pracy – ich brak powoduje spadek efektywności umysłowej i umiejętności skupienia się.
  5. Bądź aktywny fizycznie – ćwicz, ruszaj się minimum trzy razy w tygodniu – regularna aktywność fizyczna zwiększa łatwość przyswajania nowej wiedzy i umiejętności, pomaga odtworzyć mechanizmy potrzebne do pełnego skoncentrowania się.
  6. Planuj priorytety – dzięki temu łatwiej Ci będzie rozplanować pracę i skupić się na najistotniejszych zadaniach.
  7. Ucz się koncentracji – wykonywanie wielu czynności naraz powoduje spadek ilorazu inteligencji nawet o 15 punktów. Przeznacz np. godzinę dzienne na pracę w skupieniu – postaraj się nie odbierać w tym czasie maili i telefonów.
  8. Ogranicz wielozadaniowość – przełączanie się między zadaniami może spowodować spadek wydajności o 40 proc. i tym samym wydłużyć czas ich wykonania. Multitasking sprawdza się podczas wykonywania prostych czynności.
  9. Tylko pozytywne emocje – szczęśliwych pracowników cechuje o 31 proc. wyższa produktywność i trzykrotnie wyższa kreatywność.
  10. Zadbaj o poczucie sensu w pracy – uzmysłowienie sobie wagi swojej pracy może przyczyniać się do wzrostu produktywności pracowników nawet o 170 proc.!